وبلاگ

آشنایی با انواع نایلون شیرینگ و کاربرد آن‌ها

انواع نایلون شیرینگ

نایلون شیرینگ یکی از پرکاربردترین انواع نایلون در صنایع تولیدی است که برای بسته‌بندی محصولات مختلف به کار می‌رود. این نایلون اگر حرارت ببیند، تغییر حالت داده و به طور کامل محصول را می‌پوشاند. این نایلون‌ها که به نام نایلون شیرینگ بسته‌بندی شناخته می‌شوند در اندازه‌ها و ضخامت ‌های متفاوتی تولید می‌شوند و بسته به نوع کاربرد، از انواع مختلف آنها استفاده می‌شود. در این مقاله انواع نایلون شیرینگ را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نایلون شیرینگ چیست؟

نایلون شیرینگ بسته‌بندی از پلی‌اتیلن‌ هایی مانند LDPEL تولید می‌شود و ضخامت آن می‌تواند به ۵۰ میکرون برسد. این نایلون‌ها دارای ظاهر شفاف و ساده‌ای هستند و مقاومت خوبی در برابر ضربه و پارگی دارند. از دیگر ویژگی ‌های این نایلون به دو لایه یا تک لایه بودن، اندازه‌های مختلف، قدرت جمع‌شوندگی مناسب در دستگاه شیرینگ پک و مواردی از این دست اشاره می‌کنیم. این نایلون‌ها در عرض ‌های مختلفی از ۰.۵ متر تا ۶ متر عرضه می‌شوند و شفاف هستند. پس از اعمال حرارت این نایلون‌ها با انقباض بالا محصول را به خوبی می‌پوشانند. آن‌ها از ۵ لایه موازی پلی‌اتیلن تشکیل شده‌اند.

معرفی انواع نایلون شیرینگ

نایلون شیرینگ در انواع مختلف با ضخامت‌ها، شفافیت، مقاومت و میزان جمع‌شدگی متفاوتی عرضه می‌شوند. این نایلون‌ها را می‌توانید به تنهایی یا به صورت ترکیبی استفاده کنید تا بسته‌بندی چندلایه و مقاومی برای محصولات ایجاد شود. برای محافظت از محصولات در فروشگاه‌ها و همچنین حمل و نقل آنها سه نوع اصلی پلاستیک یا نایلون شیرینگ پلی وینیل کلراید (PVC)، پلی الفین (POF) و پلی اتیلن (PE) موجود است. می‌توانید هر یک از این مواد را با فیلم‌های چندلایه ترکیب کنید تا بسته‌بندی ‌های با دوام‌تری ایجاد شود.

شرینک PVC یا پلی وینیل کلراید

به دلیل سبکی، قیمت پایین و کاربردهای چندمنظوره نایلون شیرینگ PVC قبلاً بیشترین کاربرد را در جهان داشت. به دلایل مختلف از جمله مخاطرات بهداشتی و پایداری محیطی اکنون این محصول جای خود را به پلی اتیلن (PE) و پلی الفین (POF) داده است. شیرینگ PVC در حالت سخت خود بسیار مقاوم می باشد و در پروژه‌های ساختمانی و برای بسته‌بندی ظروف کاربرد دارد. در زمینه بسته‌بندی نیز این نوع نایلون هم برای ساختارهای سخت و هم انعطاف‌پذیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نایلون شیرینگ پلی الفین (POF)

نایلون شیرینگ پلی‌الفین (POF) به دلیل دوام بالا و کاربردهای گسترده‌ای که دارد به یکی از گزینه‌ های ایده‌آل برای بسته‌بندی تبدیل شده است. فیلم‌های POF در برخی موارد جایگزین نایلون PVC شده‌اند و به عنوان ماده‌ای ایمن جهت بسته‌بندی مواد غذایی شناخته می‌شوند. این فیلم‌ها با مشخصات متنوعی عرضه می‌شوند و مقاومت کششی بالا و شفافیت فوق‌العاده‌ای را برای بسته‌بندی‌ های با سرعت بالا فراهم می‌کنند.

با توجه به استحکام بیشتر POF می‌توانید رول‌ های طولانی‌تری از فیلم با ضخامت کمتر تولید کنید. این ویژگی باعث می‌شود که تعداد تغییرات رول کاهش یافته و هم کارایی و هم بهره‌وری افزایش پیدا کند. فیلم‌های شیرینگ POF همچنین مقاومت بالایی در برابر سوراخ شدن دارند. این فیلم‌ها در ضخامت‌های کمتر از 0.35 میل موجود هستند و عمدتاً در اندازه‌های 0.45، 0.60، 0.75 و 1 میل تولید می‌شوند.

شیرینگ پلی اتیلن (PE)

شیرینگ پلی‌اتیلن (PE) نوعی پلی‌الفین به شمار می‌رود. این فیلم با اضافه شدن اتیلن در هنگام پلیمریزاسیون شکل می‌گیرد. PE در انواع مختلف بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر مانند فیلم‌های جمع‌شونده و فیلم‌های کششی مورد استفاده قرار می‌گیرد که هر یک عملکرد متفاوتی دارند. از جمله رایج‌ترین انواع PE می‌توان به پلی اتیلن با چگالی بالا، پلی‌اتیلن با چگالی پایین و پلی‌اتیلن با چگالی پایین خطی اشاره کرد.

نایلون شیرینگ پلی‌اتیلن با چگالی بالا (HDPE)

نایلون شیرینگ پلی‌اتیلن با چگالی بالا (HDPE) نوعی پلی‌اتیلن است که از نفت خام تولید می‌شود. این ماده برای ساخت بطری‌های پلاستیکی، لوله‌های مقاوم به خوردگی و الوارهای پلاستیکی به کار می‌رود. HDPE معمولاً به دو صورت سخت (مانند ظروف) و انعطاف‌پذیر (مثل کیسه‌ها) بازیافت می‌شود و با کد شناسایی رزین شماره ۲ شناخته می‌شود.

این نایلون شیرینگ در محصولات متنوعی از کلاه‌ های ایمنی گرفته تا شیشه ‌های شیر استفاده می‌شود. موارد استفاده از آن شامل بطری‌های نوشیدنی، محصولات مراقبت شخصی مانند شامپو و کالاهای خانگی است. کیسه‌ های نان و کیسه‌ های پلاستیکی که در فروشگاه‌های مواد غذایی تولید می گردند و آسترهای جعبه‌ های غلات نیز از HDPE ساخته می‌شوند. این ماده در بسته‌بندی‌های کششی سنگین‌تر مانند بسته‌بندی محصولات کشاورزی نیز کاربرد دارد.

انواع نایلون شیرینگ

نایلون‌های شیرینگ حبابدار

نایلون‌های حبابدار دارای سطحی هستند که حباب‌ها یا بالشتک ‌های پر از هوا روی آن قرار دارند. این حباب‌ها به عنوان عایق و ضربه‌گیر عمل می‌کنند و گزینه‌ای بسیار مطمئن برای محافظت از کالاهای حساس و شکننده به شمار می‌روند. استفاده از نایلون حبابدار به عنوان روشی اقتصادی و ایده‌آل برای بسته‌بندی وسایل بسیار رایج است. این محصول در اشکال مختلفی مانند رول، ورق، پاکت، کیسه کش‌دار و سه‌بعدی و در اندازه‌های گوناگون برای بسته‌بندی اقلام مختلف در دسترس است.

نایلون شیرینگ استرچ

قابلیت کشسانی از ویژگی‌های خاص نایلون‌های استرچ است. این محصول در دو کاربرد خانگی و صنعتی به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود. در کاربرد خانگی به نام استرچ غذایی و در کاربرد صنعتی به عنوان استرچ پالت‌بند شناخته می‌شود. این نایلون در دستگاه شیرینگ قرار می‌گیرد تا به طور استاندارد به دور محصول پیچیده شود.

نایلون شیرینگ پشت چسب دار

نایلون پشت چسبدار به منظور محافظت از سطح کالاهای حساس در برابر خش و ضربه طراحی شده است. این نایلون به راحتی روی کالا نصب می‌شود و به همان سادگی نیز قابل جدا شدن است. این محصول برای حفاظت از سطوح پلاستیکی، فلزی و چوبی بسیار مناسب بوده و از خراشیدگی ‌های عمیق و نیمه‌عمیق جلوگیری می‌کند.

احتمالاً این نوع نایلون را روی سطح گوشی‌های تلفن همراه، تلویزیون‌ها و سایر لوازم الکترونیکی مشاهده کرده‌اید. همچنین در صنعت کابینت‌سازی برای حفاظت از بدنه و درب کابینت‌ها و در خودروسازی برای محافظت از قسمت‌های مختلف خودرو مانند سپر از نایلون پشت چسبدار استفاده می‌شود.

نایلون شیرینگ فروشگاهی

نایلون‌های فروشگاهی از جنس باکیفیتی برخوردارند و بسیاری از بوتیک‌ها و فروشگاه‌هایی که کالاهای لوکس یا سنگین می‌فروشند ترجیح می‌دهند کیسه‌های مصرفی خود را از جنس نایلون فروشگاهی سفارش دهند. از انواع مختلف این کیسه‌های نایلونی می‌توانیم به نایلون دسته موزی، نایلون دسته رکابی و نایلون دسته تقویت اشاره کنیم. این کیسه‌ها به درخواست مشتری تولید شده و معمولاً بصورت چاپ دار سفارش داده می‌شوند.

جمع بندی

برای بسته‌بندی سریع و بهینه محصولات به دستگاه شیرینگ پک و همچنین فیلم‌های بسته‌بندی نیاز دارید. ما در این مطلب از ایران پک درباره انواع نایلون شیرینگ صحبت کرده‌ایم تا با توضیح و معرفی هر یک از آن‌ها بتوانید بهترین و مقرون به ‌صرفه‌ترین نوع نایلون شیرینگ را که برای محیط زیست نیز خطر کمتری دارد برای دستگاه خود انتخاب کنید.